Ofte stillede spørgsmål
På generalforsamlingerne og løbende gennem året får bestyrelsen masser af gode og relevante spørgsmål. Her følger en liste, der vil vokse over tid, med nogle af de emner, der ofte kommer på tale.
FAQ
-
Valg af beplantning af vejrabatterne er faldet på vedligeholdt (klippet) græs, fordi det er vanskeligt at finde andre beplantningsmuligheder, der opfylder de betingelser, der er til vejrabatter i vores område:
Effektiv nedsivning af vejvand
Skal sammen med grusvejen fungere som brandbælte
Give mulighed for trafikale undvigemanøvrer for alle typer trafikanter – gående, cyklende og køretøjer
Må ikke blokere for trafikalt udsyn
Give mulighed for lejlighedsvis parkering
En levende beplantning, der i praksis kan gro i området
Skal kunne vedligeholdes af grundejerne ved hjælp af almindeligt tilgængelige redskaber – og vedligehold skal være overkommeligt
Må ikke blive så højt, at det kommer i kontakt med brandvarme udstødningsrør og dermed risikerer antænding i tørre perioder
Et flertal af vores medlemmer ønsker, at området skal have landligt præg og adskille sig fra blandt andet typiske villakvarterer. Men selvom græsrabatter også ses i nogle villakvarterer, er der ikke egnede alternativer, der opfylder kravene.
-
I nogle dele af vores forening er det et problem, at græsrabatten bliver til mudder i indkørslen, især selvfølgelig i våde perioder. Ligeledes kan traktose (vandugennemtrængelig fastkørt jord) være et problem.
Løsningen er at forstærke indkørslen på en måde, hvor græsrabatten synes ubrudt. Egnede forstærkningsmaterialer er blandt andet ”græs-sten” (betonsten med store huller til jord og græs, der findes flere modeller) og nedlagte metalgitre (fås også i plast og gummi, men de er tilbøjelige til at bule op med tiden). Nogle grundejere har blandet skærver eller stabilgrus i jorden og efterfølgende tromlet, så ikke stenene kom i plæneklipperen. Det har vist sig tilstrækkeligt nogle steder.
Følgende betingelser skal være opfyldt
Visuelt skal rabatten langs hele vejens strækning fremstå som et ubrudt græsbælte
Der skal være det foreskrevne fald bort fra vejbelægningen, så vejvand kan nedsive også i det forstærkede område, og det skal sikres, at det forstærkede område ikke er højere end den øvrige del af rabatten
Der foretages med års mellemrum efter behov maskinel af-fræsning af rabatterne for at sikre hurtig bortledning af vand, og det skal være muligt for entreprenøren at foretage dette arbejde uden forsinkende hensyn til forstærkningen – så forstærkning med gitre eller betonsten må ikke føres hele vejen ud til grus belægningen
-
Vores veje er privat fællesvej
Det betyder i praksis, at vi har vedligeholdspligten, men at alle har adgang til vores veje (selvom ordet ”privat” indgår).
Færdselsloven gælder på privat fællesvej fuldstændig som på alle andre offentligt tilgængelige veje. På vores veje gælder også færdselslovens bestemmelser om parkering, herunder krav om afstand til gadekryds, sving, jernbane osv.
Vi kan ikke udelukke nogen fra at parkere på vores veje, så længe de overholder færdselsloven. Det er bare ikke alle, der overholder færdselsloven. Nogle steder er det til tider til stor gene. For eksempel betyder færdselslovens afstandsbestemmelser i forhold til gadekryds og jernbane tilsammen, at der slet ikke må parkeres i vejsiden mellem Nordre Strandvej og jernbaneoverskæringen. Politiet har ikke mandskab til at rykke ud og uddele bøder hver gang vi henvender os, men hvis man føler for det, kan man fotografere nummerplade og køretøjet på en måde, der belyser situationen helt klart, og sende det til Politiet med angivelse af dato, tidspunkt og anmelder.
-
Bestyrelsen modtager ind imellem klager fra medlemmer, der føler sig generet af naboens høje træer. Bestyrelsen vil ikke inddrages i konflikter mellem naboer. Bestyrelsen anbefaler at mobilisere mod til at tale stille og roligt og ærligt med hinanden, og henviser i øvrigt til gældende lovgivning på området. Indenfor naboretten arbejder man med et princip om en naboretlig tålegrænse.
-
Der klages ind imellem over omkringboende, der holder fest med høj musik udendørs til sent på natten. Det sker særligt i ugen op til den årlige Havnefest. Hvis man føler sig generet af urimeligt højt støjniveau, er det Politiet man skal kontakte. Politiet er almindeligvis ret flinke til at rykke ud og give påbud i tilfælde af støj sent på døgnet/natten.
I øvrigt er det god kutyme at orientere naboer i god tid om planlagte festligheder, så naboerne har mulighed for at vælge at opholde sig et andet sted eller måske holde fest samtidig. Det samme gælder anden støjende aktivitet som for eksempel støjende håndværk eller træfældning med skovsave.
-
Nej. Afbrænding er forbudt hele året i hele Helsingør Kommune.
Se kommunens hjemmeside, hvoraf det også fremgår om der aktuelt er totalforbud mod brug af åben ild.
Det er klogt at respektere disse restriktioner, da udrykningstiden er forholdsvis lang i vores område, og da vi for et par årtiers tid siden havde et par frygtelige brande.
-
Særligt efter perioder med megen nedbør, vil der komme huller i grusvejene. Stor trafikmængde og høj hastighed forværrer problemet.
Bestyrelsen bestiller vejreparation både forebyggende og efter konstateret behov. Men der kan ind i mellem forekomme frustrerende ”ventetid”, fordi vejen og vejret afgør, hvornår reparationen kan foretages meningsfuldt.
Det samme problem med ”ventetid” gælder udbringning af støvbinder.
For at medvirke til at grusvejene er i bedst mulig stand er følgende tilrådeligt:
Uanset vejret og vejens tilstand, så sænk hastigheden – det koster mindre end 1 minut ekstra.
Kør om mulig uden om eventuelle små og store huller, særligt når vejen er våd. Et lille hul bliver hurtigt til et stort hul, hvis der ligger vand i hullet og det flydende grus bliver mast op.
-
Brug af motoriserede redskaber må ikke anvendes udenfor tidsgrænserne: hverdage 9-19, lørdage 9-15 og søn- og helligdage 9-12.